Wednesday, 9 December 2015

Kepentingan Media Sosial dalam Perniagaan

Kejayaan penglibatan dalam perniagaan atas talian bergantung kepada beberapa perkara selain modal wang, infrastruktur serta kesediaan bekalan barangan dan perkhidmatan. Satu perkara yang penting bersifat bukan material iaitu tingkah laku inovatif yang berupaya membentuk hubungan perniagaan dengan pelbagai pihak dari ahli keluarga, rakan, pelanggan, agen dan pembekal kepada pesaing. Oleh itu, hubungan jaringan sosial adalah suatu hal yang penting dalam keusahawanan kerana ianya dapat meluaskan pemasaran produk yang ditawarkan  serta mengenal pasti peluang bagi mendapatkan sumber. Hubungan sosial turut dianggap penting dalam perniagaan atas talian terutama dari segi pembentukan reputasi perniagaan yang baik dan hubungan perniagaan yang dimanfaatkan dengan ejen perniagaan (Gusniar Nurdin et al., 2014).

Terdapat beberapa faktor mudah yang menjadikan laman sosial merupakan perkara penting dalam perniagaan. Di antaranya ialah jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak ‘potential customer’. Di mana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan berlaku. Bayangkan jika anda membuka kedai di lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari pandangan orang ramai, sudah tentu jualan anda sedikit.

Oleh sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Sama juga seperti laman sosial yang mempunyai ramai pengguna. Hal ini akan  membuka peluang jualan yang lebih besar kepada pengusaha jualan atau peniaga.

 
Jika dilihat, bukan peniaga-peniaga kecil sahaja yang menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran mereka, malah syarikat-syarikat besar juga tidak ketinggalan untuk menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran mereka. Ada banyak alasan mengapa para pemasar (marketing) memilih pemasaran menggunakan media sosial, diantaranya adalah untuk meminimakan kos pengiklanan mereka.
 



Kos pengiklanan mereka dapat diminimakan dengan menggunakan media sosial ini. Tidak dinafikan lagi bahawa mereka dapat mengurangkan kos pengiklanan mereka jika dibandingkan dengan cara pemasaran lain selain media sosial seperti media massa. Banyak perniagaan besar dan terkenal telah memanfaatkan media sosial sebagai media publisiti untuk mengenalkan jenama mereka. Sebabnya adalah mereka tahu dengan pengguna media sosial yang sangat ramai, mereka dapat memperkenalkan jenama mereka dengan cara ini malah dengan harga yang jauh lebih murah lagi.
Elemen ini boleh digunapakai oleh usahawan dan peniaga bagi memastikan aktiviti pemasaran khususnya dapat dipertingkatkan. Secara tidak langsung ia dijangka memberikan kesan positif kepada kebolehlihatan syarikat usahawan terbabit menggunakan medium media sosial.
Tambahan lagi, faktor kebolehlihatan sesebuah laman media sosial syarikat adalah bergantung kepada maklumat dan isu yang dilontarkan pada laman media sosial tersebut. Menurut Mohd Hafizie Suhaimi & Norshuhada Shiratuddin (2013) maklumat yang pertama dilihat oleh pelanggan adalah berkaitan jenama, produk atau perkhidmatan yang berkaitan dengan syarikat tersebut tawarkan. Selain itu, mereka juga menyentuh lima elemen iaitu interaksi, perhubung pautan, pengaruh, penganjuran dan kesan. Ukuran boleh dibuat melalui pengiraan pengikut dan jumlah pelawat dan jumlah pelawat atau kepuasan pelanggan.Sebagai contoh penggunaan blog bagi sesetengah syarikat di kalangan usahawan yang menekankan kepada bilangan capaian trafik pada setiap hari. Ini adalah penting bagi memastikan sama ada kebolehlihatan blog tersebut wujud di kalangan pengguna internet.




No comments:

Post a Comment