Wednesday, 9 December 2015

Sejarah dan Evolusi Media Sosial



Sejarah laman jaringan sosial bermula dengan SixDegree.com yang dikreditkan sebagai laman sosial pertama dan diasaskan pada tahun 1997 dengan ciri-ciri seperti profil, sahabat, dan mesej. Seterusnya, pada tahun 1999 muncul situasi untuk membuat blog pribadi, iaitu Blogger. Laman ini menawarkan penggunanya untuk membuat laman blog sendiri. Pengguna dari blogger ini boleh memuat naik tentang pelbagai perkara termasuklah perkara peribadi (Siti Ezaleila Mustafa & Azizah Hamzah, 2010).

Pada tahun 2002 laman Friendster telah ditubuhkan, Pada awal kemunculannya Friendster memiliki tujuan sebagai laman mencari jodoh. Namun seiring waktu berlalu, Frienster mengalami perkembangan dan dijadikan sebagai alat untuk berkenalan yang paling diminati oleh para remaja. Tahun 2003 menjadi tahun kemunculan laman-laman media jejaring sosial lain yang sedia bersaing dengan Friendster, iaitu FlickR, YouTube, dan Myspace. Namun pada dua tahun berikutnya, iaitu tahun 2005, Myspace dan Friendster menjadi laman media jejaring sosial paling popular di seluruh dunia (Siti Ezaleila Mustafa & Azizah Hamzah, 2011) .

Seterusnya, sekitar tahun 2006 muncul laman media jejaring sosial popular lain yang sering kita sebut iaitu Facebook. Sebenarnya Facebook dilancarkan pada tahun 2004, tetapi pada tahun 2006 barulah Facebook dapat menyingkirkan dua laman media jejaring sosial paling popular pada waktu itu (Myspace dan Friendster). Mark Zuckerberg sebagai pencipta Facebook telah berhasil membuat aplikasi yang lebih moden dan menarik bagi pengguna untuk mengakses informasi sebanyak dan seluas mungkin, selain itu Facebook juga tetap memiliki salah satu fungsi media jejaring sosial iaitu sebagai laman yang bisa mempertemukan dan memperkenalkan pengguna antara satu dengan yang lain.
Diikuti dengan munculnya Twitter pada tahun 2009. Pada waktu itu Twitter mempunyai sistem unik, iaitu sistem mengikuti dan tidak mengikuti (follow-unfollow). Sistem tersebut diperuntukkan bagi pengguna untuk mendapatkan informasi atau status terbaru dari pengguna yang diikutinya (follow). Selain itu juga ada Google Plus (Google+), media jejaring sosial yang sering digunakan oleh para webmaster ataupun blogger, dimana media jejaring sosial tersebut lebih banyak dipakai untuk tujuan mempromosi laman sesawang. Setelah itu banyak kemunculan aplikasi media jejaring sosial di telefon pintar yang berbasis iOS, Android, dan Windows Phone. Diantaranya iaitu Instagram, Path, Line, BlackBerry Messenger, dan masih banyak aplikasi media jejaring sosial yang lain.
 

Menurut Ika Destiana et al., (2013) Pada masa kini, boleh dikatakan kehangatan media sosial bermula dengan populariti Facebook yang pada asalnya dilancarkan pada 4 Februari 2004 oleh Mark Zuckerberg sebagai media untuk saling mengenal dan berkomunikasi serta berkongsi maklumat bagi mahasiswa Harvard pada sebuah tapak rangkaian sosial, justeru kini telah popular di seluruh dunia. Malah dikatakan bahawa seandainya Facebook adalah sebuah negara ia akan menjadi negara terbesar nombor tiga di dunia (Mohd. Hamdan 2011). Manakala Twitter yang awalnya dirancang untuk digunakan sebagai aplikasi pendukung dalam pekerjaan dan berkomunikasi dalam kumpulan kecil, sekarang ini justeru menjadi microblogging perkongsian maklumat terbesar di dunia dengan kebolehannya menyampaikan 350 juta Tweets per hari yang didominasi oleh pengguna generasi muda.

No comments:

Post a Comment